2/27/2011

Обратно в България - Пълен блокаж с "TILT"

Публикувано от Христо Василев |

Поговорихме си за Оскари, поговорихме си за блясък и суета на червения килим, а сега е време да се върнем в нашата мила родна България и нашата скромна киноиндустрия. Дебютният филм на режисьора Виктор Чучков - син вече два пъти оглави българския бокс офис и до момента спечели приходи от над 360 000 лева. Думата TILT означава блокаж в играта флипер. Филмът имаше доста прилична рекламна кампания и участието на Явор Бахаров и Радина Кърджилова, нашумели напоследък с участието си в българският сериал "Стъклен дом", наистина си свършиха работата и "TILT" се нареди в графата успешни български филми. Мен, разбира се, нищо не ме радва повече от успехите на съвременните български филми, особено когато и аз съм тръгнал по този път. Гледах филмът още в премиерния уикенд, голямото ми нетърпение си каза думата. Знаете, няма нищо по-хубаво от една кино вечер с компания приятели и големи пуканки, а когато става въпрос за български филм за мен е просто перфектната вечер. Често ми се налага да убеждавам доста приятелите си, когато стане въпрос да гледаме български филм, но тук не ми се налагаше, защото както вече споменах и по-горе, лицата на Явор и Радина бяха достатъчно убедителни. Налагах си да нямам големи очаквания, защото често оставам разочарован.Нека започна с положителните страни, наистина добре ЗАСНЕТ филм, личеше си, че са използвали добра техника, похвално, това наистина ми хареса. Цветовете през повечето време бяха доста добре поднесени и подходящи за сцените (неподходящите, скучни , на моменти лоши цветове в българските филми, често ме дразнят).... и до тук!

За огромно съжаление, почти се изчерпаха добрите думи, които мога да кажа за този филм. Направо се чудя от къде да започна. Първо - филмът разказва за годините на прехода (1989-1992), ДОКОГА?, питам се аз ще продължаваме да се връщаме за пореден път назад в тези години, ДОКОГА, всеки втори български филм ще ни разказва за тези отминали времена. Вярно, те са част от българската история, но вече правено, преправяне, дъвкано и изплюто, наистина няма нужда...
И след като се опитах да преглътна, времето в което се развива сюжета, за мен дойде едно истинско недоразумение, което може да се случи само в български филм. Питам се, кой се погрижи за стилистиката на актьорите? Какви бяха тези дрехи? Това не е "Стъклен дом", последната колекция на "KENVELO" определено не седеше адекватно, когато говорим за 1989 година. Може би аз се заблуждавам, но поне така бях чувал, че дънки в онези времена се намират рядко и могат да си ги позволят само най-заможните българи? Може би греша, защото във филми нямаше някой, който да не е с дънки, било то и доста бедните тинейджъри, които едвам свързват двата края. Опитвам се да преглътна и факта със стилистиката и дрехите на героите, макар че се задавям и продължаваме нататък. Първата половина на филмът може да ви стори скучна и бъдете сигурнr, че проблемът нe e във вас. Все пак накрая най-после се случва нещо интересно, което да ви задържи вниманието върху екрана за малко повече време, но глупостите продължават да ви учудват. Странно ми се стори, че се мернаха електронните машинки за таксуване на пътници с карти в трамвая например, които се съмнявам да са съществували през `89, странно ми се стори представянето на модел мерцедес от 93 година, когато според филмът годината беше `91, но пък знае ли човек. Дали пък не издребнявам? И това са само малка част от нещата, които по никакъв начин не бяха съобразени. 
И кога най-после в българското кино ще видим как наистина изглежда убийството на човек. Не може да застреляш някой и 10 секунди по-късно под него да има 5 литра кръв и то само от един куршум? 
Наистина исках да видя нещо различно този път, но за пореден път станах свидетел на същите грешки, които се въртят и повтарят през годините. 
И все пак браво на Явор и Радина, наистина ще стане добри актьори от тях, дано имат късмета да срещнат добри режисьори и продуценти, за да може да покажат таланта си в една добра светлина.
Въпреки цялата критика отбелязваме ръст в качеството на българското кино. "TILT" ще натрупа добри приходи, със сигурност ще мине 500-600 хиляди лева, е успехът на "Мисия Лондон" едва ли ще бъде повторен, но нека с парите, които спечелят продуцентите на този филм, направят нещо по-добро следващият път. Важното в момента е това, че българските филми показват достойна конкуренция сред американски хитове. Важното е, че българите започват да ценят киното ни и зрителите се върнаха в кино салоните, това е началото. 
"Стъпки в пясъка" е другото заглавие , което влиза в топ 10 през последните 3 седмици, филмът също трупа добри приходи, не по-големи от тези на "TILT", но напълно задоволителни. Минусът при него може би е малката рекламна кампания и липсата на по-млади актьори за сметка на доста преекспонирани вече лица. Но тъй като все още не съм гледал филма, не мога да кажа нищо повече за него. Но важното е, че чуваме нещо и за него, защото през последните няколко месеца по екраните минаха няколко филма като "Ако някой те обича" и "Стъклена река" за които и дума не чухме повече. 
Всички очакваме и се надяваме на развитие, но първо да изчистим дребните грешки, защото и те са важни, всеки детаил!
Надеждата продължава и с приближаващата премиера на "LOVE.NET", който очакваме на 1-ви април. Доста странен на пръв поглед български филм, но този път изглежда като нещо, което не сме правили до сега. Но ще разберем....

3 коментара:

Ели каза...

Харесва ми добре развитото и изчерпателно мнение!
:))

Ginger Cookies каза...

Най-добре написаната ти публикация досега. Филма не съм го гледала, за да го коментирам, и не знам все още дали съм съгласна, че е труден за преглъщане.:)
Но публикацията ти е написана доста увлекателно.
Поздрави.:)

Emil каза...

За мен важното е, че тази статия ще свали очакванията ми.
Като спомена за апаратите за електронно таксуване, се сетих за електронните ръчни часовници, които се появяваха в "Хан Аспарух" :)
Продължавай в същия дух!

Публикуване на коментар